Elian. Drömmen om ett bättre liv. (Forts.)

image1239Minns du Elian-fallet? Den lille kubanske pojken som tillsammans med sin familj gav sig iväg ut på havet en natt i december 1999, i hopp om ett bättre liv i Florida. 

När flotten nådde amerikas kust hade alla ombord omkommit. Utom Elian. Han togs omhand av släktingar som lyckats fly eller fått till ett utresetillstånd. Jag befann mig på Cuba just när detta hände.

Castro krävde att Elian skulle skickas tillbaka till Cuba. Släktingarna vägrade. Till slut ställde cubadiktatorn ett ultimatum: Om inte USA skickar tillbaka Elian inom 24 timmar öppnas gränsen. Den natten såg jag med egna ögon hur människor ögonblickligen var beredda att riskera och lämna allt - och började bygga på sina flottar. Allt medan jag stod där med flygbiljetten innanför tröjan. Det glömmer jag aldrig.

image1248Samtidigt demonstrerades det på Havannas gator och torg, för att USA skulle befria Elian. Hur hängde det ihop? Jag frågade kvinnan jag hyrde ett rum hos. Hon svarade image1249att demonstrationerna är obligatoriska. De studenter som inte deltar blir avstängda från skolan eller universitetet och anställda riskerar att förlora sitt jobb.

På alla fina, hjärtliga, generösa och intelligenta kubaners vägnar hoppas jag på en öppen och ljus framtid. Med plats för varje individs egna drömmar och planer.

Kommentarer:

1 Magda/ M925:

Fick just en kommentar på mejlen om stavningen av "Storbrittanien" i förra inlägget :) Slog på SAOL (Svenska Akedemiens Ordlista) utan träff... När jag googlade båda stavningarna visar det sig att båda stavningarna (StorbriTTaNien och StorbriTaNNien) förekommer på flera större sidor. (Sveriges Radio t.ex. stavar som jag gjorde, alltså StorbriTTaNien :)

På Wikipedia står det "StorbriTaNNien" - men vad jag förstår är det användarna som skapar Wikipedia och således inte är helt tillförlitlig...

Något för P1:s intressanta språkprogram att ta upp... :) Fast jag har en SAOL hemma på bokhyllan, ska kolla där :)
Tack för synpunkten ialla fall, mkt intressant tycker en språkentusiast som jag!

2 Victoria:

Hallå där!
Jag gjorde en skoluppgift nyss där jag satt och skrev i Word (på datorn alltså) då fick jag fel när jag skrev StorbriTTaNien och den ville rätta till StorbriTaNNien. Vet inte vad som är rätt med det borde väl vara rätt i Word-programmet?;)

Kram

3 Willis:

Ang. stavningen av på Storbritannien så har jag altid haft i bakhuvudet att det stavas med ett t och två n. Ofta kan man bara se vilket som är rätt genom att skriva ut namnen och då brukar man se vad som är rättoch fel. På engelska stavas det ju tex "Britain". Skulle se konstigt ut med Brittain om nu det spelar roll.

4 Magda igen:

Fick ett annat mejl här...

Hur det gick för Elian? Ja hans riktiga far var kvar på Cuba (han flydde tillsammans med mamman och styvpappan och några fler släktingar tror jag.) USA skickade tillbaka honom till hans riktiga pappa -och sedan vet jag faktiskt inte hur det gick. Elian bör i allafall vara i 16-års åldern idag... Hoppas han mår bra.

5 Victoria:

Jag tänkte också fråga hur det gick för Elian. Det var intressant att läsa en fortsättning nu!:)

Kram

6 Liza:

Hej!

Jag är född på Cuba och bodde där tills jag var sju år. Och som du säger så är det ett otroligt strängt kontrollerat samhälle. Nästan hela fars släkt bor kvar där och jag skattar mig lycklig som kunde få uppleva saker de aldrig har kunnat drömt om. Och samtidigt längtar jag tillbaka av hela mitt hjärta, inget land är lika vänligt och fantastiskt för mig. =)

Jag tänkte också fråga om det fortfarande går att beställa "namnhalsbandet" av dig?

Mvh/Liza

7 Magda/M925:

Hej Liza och TACK för din kommentar, den var verkligen spännande att läsa!! Får jag fråga hur du/dina föräldrar "lyckades" resa därifrån? (Om du föredrar kan du ju mejla mig svaret :o
Det går bra att beställa namnhalsbandet, enstaka namnhalsband då och då gör jag gärna, men det blev lite mycket - och de tar sin lilla tid att göra eftersom jag sågar ut dem för hand!
Välkommen att höra av dig till mig på : [email protected]

Kommentera här: