Ibland är verkligheten som en saga.

image621Käraste läsare!

I torsdags drog jag till Gjendesheim i de norska fjällen, samma kväll! Jag bestämde mig för att jobba stenhårt och göra klart alla betalda beställningar som skulle iväg innan helgen, ta fredagen ledigt och hänga med!

Du milde, som jag inte ångrar det...

 
 


image647image648
Efter cirka åtta timmars bilresa kom vi i skymningen fram till den enkla hytten från slutet på 1800-talet, på tusen meters höjd över havet och alldeles intill fjällsjön Gjende. 

Just nedanför hytten låg bryggan varifrån båten gick till andra änden av sjön, där vår 17 km långa vandring startade. Vädergudarna var verkligen på vår sida, solen strålade från en klarblå himmel hela dagen fram till sena kvällen. Det var alldeles vindstilla och cirka tio grader.
Så vackert att jag knappt ville blinka! 
image649image650image651
Första biten var kraftigt stigande, men det var inget mot klättringen över den berömda Besseggen, upp mot toppen på 1768 meters höjd...
image654image655

image656Behöver jag säga att jag var något mör när jag var tillbaka i hyttan i Gjendesheim, efter tolv timmars vandring (inkl. pauser)!  :O

Aldrig någonsin tidigare har jag gått så långt, så länge och bokstavligen klättrat, så högt. Och jag kan absolut tänka mig att göra det igen!!




Rutt: Båt Gjendesheim - Memurubu, vandring Memurubu - Besseggen - Gjendesheim.
Resan med bil gick via E6:an mot Olso/Fagernes (E16)/Gjendesheim (Riksväg 51).
Om du själv vill göra en liknande resa, gå då in på
Gjendesheims hemsida, alt. DNT Oslo & Omnejd. Det går även bussar från Oslo.

Kommentarer:

1 Angelica:

Det verkade vara riktigt läckert! Vilka fina bilder! Nästan så att man sätter sig i bilen nu för att ta sig igenom samma resa som du.

2 Magdalena:

Hej Angelica! Ja det var... det var faktiskt fantastiskt fantastiskt... Är man några stycken som delar på bensinen och rummet blir det även en ganska billig liten mini-semester. Trots att det är Norge är det ju gratis att gå... :)
(Inga promenadskatter/tullar ännu...)
Trevlig ny vecka från Götet!

3 Ella:

Härliga bilder!
Oj, vilket skönt avbrott i vardagsslitet!

4 Magdalena igen:

Hej igen o tack Ella också!
Vet ni vad: jag fick just in en beställning från Norge!! Tycker det var lite lustigt sammanträffande faktiskt, det händer inte såå ofta!
/M.

5 Jennifer:

Wow vilka bilder, och vilken upplevelse sen! Tänk så det kan gå ibland om man bara tar chanserna som kommer i ens väg =)

6 Maja:

Breath taking! (rätt stavat, eng. är inte min starka sidan) :) Helt fantastiska bilder och kan bara tänka mig upplevelsen IRL!

Kommentera här: