Visby, som bäst på hösten?

 
 Det var mitt första besök i Visby, ja på Gotland överhuvudtaget. 
Strålande sol och den klaraste höstluft. Klart man blir betagen!
Vi hade inga planer på vad vi ville se eller göra, utan strosade ledigt runt och lät den
idylliska medeltidsstaden överraska oss med sina vackra vyer, pittoreska gränder,
caféer, ruiner och detaljer.

Domkyrkan Sankta Maria visade en stark fotoutställning om mobbning av Elisabeth
Ohlson Wallin (Ecce Homo). Några enstaka höstnjutare promenerade runt ringmuren.

Visby lär vara en av de krogtätaste städerna i Sverige och nattetid verkar det mesta
hända runt Stora Torget. Lite sömnigt var det dock allt, nu i september.
Vi hade turen att hamna på restaurang Nunnan - jag minns inte när senast jag åt så gott!
Söndag em blev det (tyvärr) dags för hemresa och så snart vi lämnat Gotland och
Östersjön och flög över fastlandet igen, blev det molnigt. För att landa behagligt var vi
tvungna att hitta en lucka i molnen igen.
Hålet kom som på beställning vid Alingsås och vi fick en fin mörker-landning över Göteborg. 

Kommentarer:

1 Gabbi:

Vilka härliga vyer...Det får bli en resa- med båt- dit till våren!! tips om boende??

2 Magd:

Hej Gabbi!

Visby Hamnhotell - nytt, fint och superfräscht nere vid hamnen. Mkt prisvärt dessutom och underbar frukostbuffé m utsikt över hamnen.

3 Anonym:

Hej



Jag var på Gotland i somras och var då mest på den östra delen, men det är gudomligt vackert på den ön. Det är väl värt flera besök. Hade turen att mor min har gotländska bekanta så vi hade inhemska guider och fick se sådant som kanske "vanliga" turister missar tyvärr....bara att få höra deras götländska var supermysigt.

Men att flyga dit verkar vara ännu mer romantiskt tycker jag.



//Elizabeth

Kommentera här: