Besöket i Sala silvergruva.

Här kommer några bilder från besöket i Sala silvergruva. Till vänster ser du nedgången till det största schaktet (Drottning Christinas schakt).

Till höger ser du en översikt av den gigantiska gruvan. Den har alltså till största delen grävts ut för hand, genom att man fraktade dit ved som staplades mot gruvväggen som fick brinna över natten (därför fick de gräva en massa ventilationshål också...)

När gruvarbetarna kom tillbaka morgonen efter och elden slocknat, hade berget luckrats upp så pass att man kunde hacka sig 10 cm längre in - och så fortsatte det i 400 år. 
Haja vilket jädra arbete. Man har det inte så illa iallafall, eller hur?!  :O
 
He,he här ser du mig i hjälm, skyddskappa och hela molevitten, på väg i hissen, 165 meter rakt ned i jorden. Jordskorpan lär visst vara ca 25 kilometer tjock, så det var en bit kvar tills det skulle börja hetta till under fötterna.

Nere i gruvan var det... mörkt. Och kallt: 2 grader, året om. Här nere levde även hästar som släpade på uthuggat blyglans... De fick komma upp på bete 2 gånger om året...

Det går väl inte riktigt till på det här sättet längre, när man bryter silver. Hur som helst är jag glad att jag slipper den biten...


Kommentarer:

1 Ella:

Vilket ruskigt liv dom stackars förfäderna har haft! - Då är det allt bättre att inandas bensinångorna i gathörnena! Och hur vågade du dig in i hissen rätt ner i underjorden? Det hade mina nerver inte klarat av!!

2 Maja:

Jag lånade några bilder från din webbutik (namnahalsbanden) för ett inlägg. Hoppas det inte gör något! Jag tipsar ju om dig. :) Kram

3 Magda:

4 Magda igen:

Hej! Jag tror jag förträngde lite vart jag var på väg, men som sagt jag började räkna lite på hur långt det var kvar innan vi skulle nå magman...

Maja: Självklart går det jättebra! Tack snälla för att du hjälper till att sprida infon :D

5 Ann-Sofie:

Idag fick jag ringen, ohh den är så mycket finare i verkligheten, bilden gör den verkligen inte rättvis :D Jag är supernöjd med den.

6 Magda:

Hej Ann-Sofie!

Kul att du blev nöjd med ringen :)

Snyggt vintagehalsband du har på din blogg-bild också... Helrätt!

Försökte lägga en kommentar i din blogg, men man skulle fylla i användarnamn & lösenord?? Fick det inte att funka :(

7 Ann-Sofie:

Ojj, det måste ha blivit något fel på din webläsare bara.

har inget lösenordsskyddat eller så.



hehe tack. Pärlhalsbandet kommer juh från dig. ;)

Kommentera här: