Kinesiska Näsduksträdet står i blom!

image535 image533  
I Japandalen i Göteborgs fantastiska Botaniska Trädgård blommar just nu ett träd som är ensamt i sitt släkte, en exklusivitet i vårt land: Näsduksträdet!

Det finns få Näsduksträd i Sverige och ännu färre som blommar. Två träd finns i Botaniska, ett i Trädgårdsföreningen (också Gbg) samt ett fåtal i Skåne.

Varje litet blomhuvud omges av två vita stödblad. Det större blir upp till 2 dm långt, det andra ungefär hälften så stort. Blomningen är rik och påminner om vajande näsdukar på tork :)

Näsduksträdet blommar under en ganska kort tid, så skynda dig till Botaniska, kära läsare! (I morgon kommer jag att ge ännu fler bra anledningar till det här på bloggen!)

Kommentarer:

1 Maja:

Oh, sådana har jag aldrig sett, ens på bild förrän nu. Vad vackra! :)

2 Victoria:

Ja jag håller med Madde, riktigt vackra! :)

3 Magdalena:

Hallå!
Visst är det annorlunda! När jag gick förbi det undrade jag först varför det låg så många papperslappar under trädet... sedan tittade jag upp i kronan... och fick en sån där härlig aha-upplevelse ni vet :D

Kommentera här: