5 Magda-tips på hur du bär dina smycken med stil!

  • Smycken är som kronan på verket, pricken över i:et. Det är du som gör smycket, inte smycket som gör dig.

  • Måttfullhet. Om du bär ett stort och uppseendeväckande halsband, ha då ett par diskretare örhängen till. Samma gäller omvänt, stora örhängen=mindre halsband, eller inget halsband alls för att låta de maffiga örhängena komma till sin fulla rätt. Samma gäller armband och ringar. Mycket snyggt är också kombinationen stora örhängen - stort armband. Eller stort halsband - stor ring. Tycker jag alltså!

  • Silver är en "sval" färg och gör sig allra bäst till kalla färger och nyanser i kläderna. Förutom det är silver oslagbart till svart och till solbrun hud.

  • Se smyckena som en del av klädseln. Det kan vara roligt att matcha mönster i kläderna med smycken (som t.ex runda smycken till en prickig klänning). Roligt också att se vem som lägger märke till det!

  • Håll silversmyckena fräscha med en putsduk, rengöringsbad eller gör som husmor: gnugga dem med tandkräm och vatten...

Kommentarer:

1 Angelica:

Tandkräm är kanon! Själv så är jag lite rädd för jag vet ine var jag har lagt mina fina smycken i flyttkaoset!

2 Magdalena:

Hej Angelica!
Åh nej... tyvärr har jag inget tips på hur man hittar försvunna smycken... Får hoppas att de kommer fram. Lycka till med flytten! /M.

3 Jennifer:

Tack för bra tips. Du jag undrar vad du rekommenderar för silverputs? Du nämner tandkärm och sånt. Jag har testat putsdukar och nu senast Silvercocktail från Details NK. Det är som en "drink" för dina silversmycken enligt burken. Jag tycker den funkar bra men anar att vätskan är rätt stark och är orolig för att den ska slita på smyckena.

4 Magdalena:

Hej Jennifer!
Jag har inte testat Silvercocktail som du nämner. Det jag har och även har till försäljning heter Xpress och är ett bad man doppar smyckena i under 1 minut. Men du har helt rätt, det är starka grejer och du ska undvika att få det på kläder, golv etc. eftersom det fräter. Undvik också att det hamnar i den rostfria diskhon, för det missfärgar den och går sedan inte att få bort. Du får heller inte glömma smyckena i vätskan, då försvinner de till sist..! Men om du bara låter dem ligga i badet i en minut går det bra och smyckena brukar bli väldigt fina igen.
Det låter kankske inte så proffsigt att rekommendera tandkräm, men jag menar verkligen att det är smidigt, billigt, skonsamt och väldigt effektivt! Hur tyckte du att det blev med putsduken då? Ibland behövs det gnuggas ganska hårt, men visst blir det bra?!

5 Jennifer:

Jag tycker att putsduk funkar men kanske har jag haft för luddiga för när jag gnuggar så blir det ludd på smycket, det liksom fastnar i ringar och fästen. Då ska väl i och för sig tilläggas att jag köpte designtorgets duk och vet inte hur kvalisorten är riktigt =)

6 Magdalena igen:

Ja det är ju olika kvalitet, jag har testat en del och har inte varit helt nöjd med alla. Ibland kan det också fastna lite ludd, men det har inte varit svårt att få bort det... Men slutsatsen får väl nästan bli det som jag har försökt säga hela tiden, trots att det kanske låter oproffsigt och trots att jag inte säljer några rengöringsmedel på det: tandkräm!
Men för att de inte ska lukta tandkräm efteråt kan man tvätta dem en en gång till efteråt, med diskmedel (så luktar de citron i stället :)
/M.

Kommentera här: