**Joshua Tree**

Nu vid årskiftet är det många som listar årets bästa band, låt etc... Överst på min lista över världens bästa skivor, ligger U2:s Joshua Tree som de släppte för exakt tjugo år sedan. Jubileet firar de med att ge ut denna klassiker igen, i tre olika De Luxe- och remastrade versioner. Den får nog hamna överst på min julklappslista!

Jag gillar skivan så mycket att jag för några år sedan reste dit när jag var på semester i the U.S of A. Till Joshua Tree National Park som albumet referrerar till.

image1109Eftersom det finns så många platser i världen som jag vill besöka, brukar jag ha inställningen att jag helst inte åker tillbaka till en plats jag redan har varit på. Det vore liksom slös med tiden. Men det finns några undantag och Joshua Tree National Park är definitivt ett. Den ligger i en ödslig avkrok i Kaliforniens inland, där Mojaveöknen möter Coloradöknen. Ungefär en timmes bilresa nordöst om fashionabla, vackra Palm Springs. 

Joshua Tree National Park slog mig genast med häpnad med sin vildhet och röda berg, sin klara luft och märkliga Joshuaträd. Sitt namn fick träden av mormonerna, som reste genom regionen på 1850-talet. De såg grenarna som profeten Joshuas armar som ledde dem till Det Förlovade Landet. Men det kortvuxna "trädet" är egentligen inget träd, utan tillhör yuccafamiljen och är därmed en (väldigt stor) liljeväxt. Det växer endast på höga höjder i sandig mark och lagrar vatten för att överleva torrperioderna.


image1114 image1115  

Man behöver ha bil för att ta sig till och utforska de olika delarna av Joshua Tree National Park. Men det finns också en hel del naturstigar att vandra. Vi tillbringade dagen i Fortynine Palm Oasis, Hidden Valley, Cholla Cactus Garden och Wonderland of Rocks. Den senare bjuder på imponerande formationer som naturen själv skapat. Uppifrån Keys View får man en fin utsikt över området, San Bernadino-passet och ända bort till den grå smoggen över Los Angeles långt bort i väster.


Nästa gång jag kommer hit tänker jag tillbringa minst ett par dagar i J.T.N.P, det finns nämligen fina campingmöjligheter. För jag står inte ut med tanken att ha besökt denna plats för första och sista gången i mitt liv.

image1116 image1117

Vid skymningen glöder hela parken. En oförglömlig upplevelse som jag önskar aldrig ska ta slut. Tala om att sätta hjärtan i brand. Tack U2.

Kommentarer:

1 Victoria:

Åh vilken härlig text och vackra bilder! Man blir jättesugen på att åka dit! :)
Kram

2 Johan B:

Vilken underbar beskrivelse, man bara längtar att åka dit, sitta vaken och se kvällen bli till natt och titta på stjärnorna! Inte konstigt att Anton Corbijn inte kunde släppa det i sin tanke... Hans nya film kommer också bli intressant att uppleva.

Johan

3 Magdalena:

Hej Victoria och Johan!
vad ROLIGT att ni uppskattade inlägget :)
När jag får tid tänkte jag berätta lite om några andra fina upplevelser från den resan.
PS Johan: vilken ny film med Corbijn som fotograf är det du tänker på?

Kommentera här: